Blog Berita Ringkas

Just another WordPress.com site

Category Archives: Info Kesihatan

>Tuala wanita punca barah pangkal rahim

>KUALA BERANG: Kementerian Kesihatan digesa memberi penjelasan kepada orang ramai berhubung dakwaan bahawa penggunaan tuala wanita dikatakan menjadi punca wanita menghidap penyakit barah pangkal rahim.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Rosol Wahid, berkata penjelasan perlu bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan rakyat berhubung dakwaan itu yang dibuat beberapa persatuan pengguna dan tersebar melalui internet.

Berdasarkan kajian sebuah persatuan pengguna, antara punca utama wanita diserang barah pangkal rahim adalah disebabkan penggunaan tuala wanita yang diperbuat daripada bahan buangan termasuk kertas terpakai.

“Jika kita kaji dan membuat perbandingan, wanita pada zaman dulu tidak menghidap penyakit barah pangkal rahim kerana tidak menggunakan tuala wanita, justeru, dakwaan itu memang nampak ada asasnya.

“Sebab itu kita minta kementerian membuat kajian dan mengumumkan sama ada dakwaan dibuat persatuan pengguna terbabit betul atau sebaliknya supaya orang ramai terutama di kawasan luar bandar tidak terus keliru,” katanya.

Beliau berkata demikian ditemui selepas merasmikan Kem Kesihatan Felda Bukit Banding bertemakan ‘Ke Arah Kesedaran Penyakit Kusta dan Barah’ di Dewan Sivik Felda Bukit Banding, Ajil, Hulu Terengganu di sini, semalam.
Sementara itu, Rosol juga meminta Kementerian Kesihatan membuat kajian mendalam mengenai serangan angin ahmar yang semakin berleluasa hingga kerajaan negeri mendapati hampir setiap keluarga ada seorang penghidap.http://www.blogger.com/img/blank.gif

“Selain kajian, kementerian juga perlu menggiatkan kempen kesedaran dan langkah pencegahan bagi mengelak serangan angin ahmar di kalangan penduduk termasuk di kawasan luar bandar.

“Kita difahamkan punca utama serangan angin ahmar adalah disebabkan saluran darah tersumbat dan saluran urat pada otak pecah,” katanya.

Sumber: Berita Harian

Nota Dahi: Bagi wanita, berhati-hatilah dalam memilih tuala wanita anda. Jika silap memilih mungkin bakal memberi kemudaratan kepada anda.

Advertisements

>Risiko membesarkan payudara

>KUALA LUMPUR: Sebuah pusat rawatan kecantikan swasta dikesan menawarkan rawatan maut membesarkan payudara wanita dengan kaedah berbahaya, memindahkan tisu lemak perut ke payudara yang kecil.

Bagaimanapun, pembedahan `liposuction’ yang bukan dilakukan pakar bertauliah itu menyebabkan ada antara mangsa menderita apabila payudara mereka membengkak tidak sekata dan timbul ketumbuhan kecil umpama kanser. Mangsa pembedahan berbahaya itu yang hanya mahu dikenali sebagai Y berkata, kini payudara sebelah kanannya lebih besar saiz cup C berbanding payudara di sebelah kiri hanya mempunyai saiz cup B.

Menurut wanita berusia 29 tahun itu, situasi berkenaan menyebabkan dia mengalami tekanan emosi yang teruk kerana malu dicemuh orang ramai termasuk kekasihnya sendiri.

“Mungkin ini salah saya sendiri kerana keinginan membesarkan payudara disebabkan menganggap saiz payudara saya kecil dan tidak menarik. Saya tertarik dengan iklan pusat rawatan kecantikan yang menawarkan pakej menarik dan bertambah teruja apabila ada rakan mendakwa rawatan diberikan pusat kecantikan itu amat berkesan, selain menjadikan tubuh lebih ramping” katanya.

Menurut Y, dia ke pusat rawatan kecantikan itu yang terletak di Kepong, sebelum diberikan penerangan berhubung kaedah rawatan membabitkan pembedahan kecil, selain kos bayaran yang perlu dijelaskan.


“Saya diberitahu, kaedah membesarkan payudara terbabit dilakukan dengan cara menyedut tisu lemak pada bahagian perut sebelum ia dipindahkan ke payudara saya yang kecil. Kakitangan pusat rawatan kecantikan itu memberitahu kaedah berkenaan membabitkan teknik pembedahan kecil dan ia tidak mempunyai risiko serta kesan sampingan buruk. Penjelasan itu menyebabkan saya percaya bulat-bulat dan setuju menjalani proses rawatan di pusat kecantikan itu,” katanya.

Menurutnya, proses pembedahan menggunakan tiub terbabit berjalan dengan lancar sebelum payudaranya dirasakan menegang dan membesar manakala lemak di perut turut menyusut.

“Mulanya saya riang dan menyangka pembedahan itu berjaya, lalu tanpa banyak berfikir terus membayar kos rawatan RM7,800,” katanya. Bagaimanapun, kata Y, dalam tempoh rehat beberapa hari dia berasa tidak sedap hati apabila payudaranya kerap berdenyut dan terasa sakit tidak mengira masa.

“Saya rujuk masalah itu kepada kakitangan pusat rawatan kecantikan berkenaan sebelum diarahkan menjalani rawatan susulan. Mereka beri alasan tisu lemak dari perut saya yang dipindahkan ke payudara tidak berfungsi dengan baik serta gagal menyesuaikan diri di lokasi baru.

“Berikutan itu, saya dipujuk menjalani rawatan urutan payudara yang didakwa boleh mengurangkan rasa sakit. Saya terima cadangan itu, tapi nyata ia tetap gagal mengurangkan rasa sakit serta mengimbangi saiz payudara saya yang menjadi tidak sekata antara kiri dan kanan,” katanya.

Y berkata, keadaan menjadi lebih buruk apabila dia berasa seperti ada ketumbuhan keras di dalam payudara, selain tidak selesa dan sakit setiap kali disentuh. Dua ketulan ketumbuhan itu muncul pada payudara kiri dipercayai kesan daripada pembedahan memindahkan tisu lemak ke dada.

“Kesan ketumbuhan itu makin serius apabila ia mula pecah dan mengeluarkan darah, selain meninggalkan kesan parut merah kehitaman yang cukup memalukan. Saya bimbang jika ketumbuhan ini merebak ke seluruh payudara dan menyebabkan kecacatan kekal,” katanya.

Bimbang keadaan menjadi lebih buruk, Y berjumpa doktor pakar bagi menjalani pemeriksaan dan diberitahu kesakitan dialami dipercayai berpunca daripada pembedahan liposuction yang tidak dilakukan dengan cara selamat. Y berkata, dia membayar RM360 bagi mendapatkan rawatan di klinik pakar kulit.

“Saya meminta ganti rugi dari pusat kecantikan terbabit, namun hanya ditawarkan RM3,000 sebagai pampasan,” katanya yang tidak berpuas hati dengan tawaran itu.

Sumber: Harian Metro

Cerita di sebalik video diatas:
A woman receives large breast implants so she can become a stripper after months of doing low-level temp work and not earning enough to support her dreams of being an actress. Unbeknownst to her, the plastic surgeon who gave her the implants wasn’t licensed and the implants she got were substandard. While on a plane, the atmospheric pressure causes the implants to expand and explode, blowing out the woman’s chest and killing her. (NOTE: This is based on a similar incident that happened to a woman named Irena D. Unlike in the show, however, she survived.

>Minuman Raja Herba penyembuh penyakit

>Korang ada tak penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, batu karang, buasir, ghout, migrain dan lelah? Kalau tak ada penyakit tersebut mungkin ada diantara adik-beradik ataupun saudara mara korang yang mengalami penyakit sedemikian bukan?

Ok pada entry kali ni aku nak perkenalkan satu jenis minuman kesihatan yang diberi nama Minuman Raja Herba. Minuman ni telah dihasilkan oleh syarikat Herba Nusantara Enterprise dan produk minuman kesihatan tersebut telahpun diedarkan ke seluruh negara.

Mungkin produk ini tidak se-popular produk dR. Rozmey tu tapi ianya lebih murah dan betul-betul berkesan untuk menyembuhkan pelbagai penyakit yang disebutkan tadi. Untuk maklumat lanjut, korang boleh layari: MINUMAN RAJA HERBA

Sijil analisis BIOCHEM Laboratories Sdn. Bhd. yang telah mengesahkan Minuman Kesihatan Raja Herba adalah selamat untuk diminum

Berikut adalah antara testimoni pengamal minuman kesihatan Raja Herba:

1. EN ABDUL RASHID – GAUT >>> “Saya pengguna lama RAJA HERBA. Puasa tahun lepas, saya dapat berpuasa penuh. Alhamdulillah…”

2. EN DAROJI – SAKIT SENDI >>> “Selepas minum RAJA HERBA selama 14 hari, hilang segala sakit sendi. RAJA HERBA sangat bagus.”

3. EN AMAT BIN KARIMAN – KENCING MANIS >>> “Bukan nak puji, minum 2 hari dah ada tenaga tebang pokok guna gergaji rantai. Harap RAJA HERBA kekalkan kualiti barangan.”

Kesemua testimoni tersebut adalah benar. KLIK SINI untuk lihat kesemua testimoni pengguna Minuman Raja Herba.

Dari kiri: En Shahrizal (Pengurus Selangor), En Razak (Pengurus Pemasaran), En Fakhrulzaman (Pengurus) dan staff Herba Nusantara di depan pejabat urusan di Pantai Remis, Perak.

Harga untuk sebotol amatlah berpatutan iaitu RM35.90 bagi semenanjung Malaysia dan RM40.90 bagi Sabah & Sarawak

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan ataupun berminat untuk menjadi stokis mahupun agen, anda boleh hubungi Pengurus Selangor:

En. Shahrizal (019-2796562)

>Sukan futsal berbahaya?

>Menurut Pakar Perunding Ortopedik/Trauma, Artroskopi dan Kecederaan Sukan, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Petaling Jaya, Selangor, Dr. Bazam Abdul Rani, kecederaan akibat bersukan biasanya melibatkan dua jenis kecederaan.

Yang pertama, kecederaan akibat persentuhan badan seperti pelanggaran dan pertembungan. Kecederaan yang kedua melibatkan bukan persentuhan badan seperti paha, sendi buku lali, sendi lutut, kepala, leher dan lengan.

Tambah Dr. Bazam, kebanyakan kecederaan yang dialami adalah ringan sahaja seperti kekoyakan ligamen buku lali yang separa (partial tear), abrasi, luka yang tidak dalam dan lebam.

Kecederaan serius yang boleh dialami mungkin melibatkan kepatahan tulang, sendi lutut dan buku lali terkehel, tulang yang patah, kekoyakan ligamen lutut yang mengakibatkan ketidakstabilan sendi.


Faktor kecederaan

Bagi Dr. Bazam, sukan futsal mempunyai kebaikan dan keseronokan tersendiri tetapi bahaya untuk pemain.

“Futsal berbahaya kepada pemain kerana ia berbeza daripada perlawanan bola sepak yang mempunyai undang-undang yang lengkap. Pemain futsal juga mudah melakukan aktiviti dan perbuatan kasar seperti menggelongsor dan menghalang kaki lawan. Selain itu, pemain mengawal bola lebih kasar berbanding perlawanan bola sepak biasa. Kecederaan mungkin dapat dikurangkan sekiranya undang-undang futsal tidak membenarkan sentuhan fizikal antara pemain secara berlebihan,” ujar beliau.

Dr. Bazam menjelaskan, keadaan padang permainan futsal juga boleh menyebabkan kecederaan kepada pemain. Saiz padang yang kecil dengan aksi permainan futsal yang pantas menyebabkan pemain hilang kawalan.

Padang tiruan daripada getah atau permukaan yang kasar dan melekat tidak mengehadkan pergerakan pemain dan mudah terseliuh. Apabila pemain jatuh di atas permukaan tiruan yang licin, mereka tidak sempat mengawal pergerakan badan apabila terjatuh.

Dalam pada itu, saiz kumpulan pemain futsal yang kecil dengan tempoh masa bermain yang panjang mengurangkan stamina pemain tersebut. Ini menyebabkan mereka cepat berasa letih dan hilang kawalan pergerakan badan.

Sebagai pemain, memakai kasut tanpa merujuk jenis padang permainan boleh menjadi faktor kecederaan. Umum sedia maklum, futsal merupakan permainan dan hiburan hujung minggu. Jika seseorang pemain tidak menyiapkan diri dari segi ketahanan fizikal, mereka mudah cedera.

“Jika pemain tidak melengkapkan diri, otot dan stamina mereka belum cukup kuat digunakan untuk bermain futsal. Tanpa rehat yang cukup mustahil mereka mampu berdepan dengan perlawanan yang agresif dan cepat seperti futsal. Pemain yang tidak melakukan senaman ringan sebelum memulakan perlawanan juga berdepan dengan risiko kecederaan lebih-lebih lagi bagi mereka yang tidak berpakaian sukan futsal yang lengkap,” katanya.

Menurut Dr. Bazam lagi, ramai pemain yang cedera mempunyai sejarah kecederaan akibat permainan sukan yang mereka ceburi sebelum ini. Kecederaan berulang ini menjadi risiko yang paling lazim dan tinggi.

Sumber: Utusan Malaysia

Nota Dahi: Kalau korang nak tengok gaya permainan yang cantik, korang tengoklah futsal berbanding dengan bola sepak. Tapi risiko kecederaan tu memanglah tak dapat nak dielakkan. AKu pun dah beberapa kali cedera sebab main futsal ni. Tapi bila baik je aku main balik. Memang tak akan serik la kate orang. Korang mesti terpegun kalau tengok video kat bawah ni.




>Adakah perlu untuk membesarkan payudara?

>NORA (bukan nama sebenar) mempunyai masalah kesihatan yang menyebabkan ketidak seimbangan hormon. Akibatnya, payu daranya tidak membesar. Kesemua adik-beradiknya mempunyai payu dara yang normal, hanya Nora yang kelihatan seperti kanak-kanak. Nora mengalami tekanan emosi kerana saiz payu daranya itu. Dia kini bercadang untuk menjalani pembedahan kosmetik untuk memperbaiki bentuk dan saiznya.

Berbeza dengan seorang wanita yang hanya ingin dikenali sebagai Noreen. Dia mempunyai saiz payu dara yang besar dan tidak padan dengan saiz badannya. Hal ini diakui sendiri oleh mereka yang mengenalinya.

Noreen selalu berasa sakit di bahagian belakang tengkuk dan bahu disebabkan payu daranya yang besar. Dia mengalami tekanan emosi dan selalu berasa seperti hendak menangis ketika ingin membeli baju dalam kerana ketiadaan saiz yang bersesuaian. Selain mengalami sakit belakang setiap hari, Noreen juga berasa malu kerana payu daranya menarik perhatian orang di sekelilingnya. Setelah berjumpa dengan doktor pakar, Noreen bercadang untuk membuat pembedahan bagi mengecilkan saiz payu daranya.

Hakikatnya, salah satu bahagian sensual tubuh seorang wanita adalah payu daranya. Tidak hairanlah bahagian tersebut seringkali mendapat perhatian yang lebih. Di negara-negara Barat, salah satu cara wanita menonjolkan aset mereka itu adalah dengan pembedahan implan payu dara, tidak terkecuali selebriti seperti penyanyi Victoria Beckham dan pelakon, Pamela Anderson dan Kim Kadarshian.

Bekas vokalis Spice Girls dan isteri bintang bola sepak England, David Beckham itu pernah menjalani pembedahan implan payu dara pada tahun 1990-an. Pada waktu itu, implan payu dara memang sedang hangat diperkatakan dan mampu meningkatkan populariti seseorang selebriti. Dalam wawancara dengan majalah Vogue UK, Victoria mengakui dia melakukan pembedahan itu sebagai ‘cara untuk menghargai bentuk tubuh yang dianugerahkan Tuhan kepadanya.

Di Amerika Syarikat pula, semakin banyak remaja yang dilaporkan mahukan implan payu dara sebagai hadiah hari jadi. Pakar Bedah Plastik dan Rekonstruksi Hospital Pantai Ampang, Dr. Cheong You Wei menjelaskan terdapat dua jenis pembedahan untuk membentuk payu dara iaitu pembedahan rekonstruksi dan pembedahan kosmetik.

Katanya, pembedahan rekonstruksi dilakukan apabila terdapat kecacatan pada payu dara pesakit, contohnya disebabkan kanser.


Kos RM10,000

Ia dilakukan dengan mengambil sedikit tisu dan kulit daripada tubuh pesakit sendiri, misalnya di bahagian abdomen yang kemudian digunakan untuk membentuk payu dara pesakit.

Pembedahan kosmetik pula dijalankan pada wanita yang mempunyai payu dara yang normal, tetapi mempunyai keinginan untuk memiliki bentuk dan saiz yang lebih menarik berbanding asal.

Menurut You Wei, pembedahan kosmetik dengan memasukkan implan merupakan pilihan paling mudah bagi mereka yang ingin mencantikkan payu dara berbanding suntikan silikon, penggunaan pil mahupun krim.

“Menggunakan implan, kita boleh pilih pelbagai saiz yang kita mahu. Kalau mahukan saiz yang lebih besar, penggunaan implan adalah paling berkesan. “Memang banyak syarikat yang mengeluarkan pil dan krim yang dikatakan boleh membesarkan saiz payu dara tetapi kurang bukti atau kajian saintifik mengenainya,” katanya.

You Wei berkata, kos untuk pembedahan kosmetik payu dara di Malaysia agak murah berbanding negara-negara jiran lain, dengan julat di antara RM10,000 hingga RM15,000. “Ramai pesakit dari luar negara, terutama dari Barat dan Australia menjalani pembedahan di sini,” katanya.


KIM KADARSHIAN turut melakukan implan.

You Wei memberi jaminan bahawa pembedahan payu dara merupakan satu proses yang selamat, asalkan ia dijalankan di hospital yang mempunyai kelengkapan yang cukup dan dilakukan oleh doktor yang bertauliah.

“Risikonya tidak tinggi kerana ia tidak melibatkan organ dalaman, hanya di bahagian luar dan kulit. Luka akibat pembedahan sangat kecil. Sekiranya pesakit dibedah pada sebelah pagi, mereka boleh pulang ke rumah pada sebelah petang. Pada masa lalu, ramai juga yang bimbang untuk melakukan implan pada payu dara kerana risau terdapat kesan sampingan. Bagaimanapun, orang ramai kini mula yakin kerana prosedur itu telah banyak kali dijalankan tanpa mendatangkan masalah lain kepada pesakit. Terdapat pesakit yang sudah menjalani implan payu dara sejak 30 tahun lalu dan tidak mengalami masalah sehingga kini,” terang beliau.

Perkara yang menyebabkan wanita berasa teruja untuk melakukan pembedahan disebabkan hasilnya nampak asli, hanya mungkin lebih besar tetapi menarik.

“Payu dara asli dan yang telah menjalani pembedahan memang tidak boleh dibezakan menggunakan mata kasar. Walaupun ia disentuh, kebanyakan orang biasa tidak boleh membezakannya melainkan doktor atau orang terlatih. Ia tidak memerlukan sebarang penjagaan khusus. Implan itu juga boleh dikeluarkan untuk ditukar kepada saiz baru yang dikehendaki pelanggan. Contohnya, sekiranya umur pesakit sudah meningkat dan tubuhnya kini lebih berisi, implan yang telah dimasukkan dulu boleh dikeluarkan dan ditukar kepada saiz yang lebih besar,” katanya.

You Wei turut menegaskan bahawa sebelum proses pembedahan dijalankan, doktor akan berbincang dengan pesakit terlebih dahulu bagi memastikan pesakit tidak mempunyai masalah kesihatan yang boleh meningkatkan risiko pembedahan.

Bincang

Doktor juga akan berbincang dengan pesakit dan memberi cadangan saiz implan yang sesuai. “Kami mahu setiap pelanggan berpuas hati dengan hasilnya nanti,” katanya.

Sementara itu, menurut Pengarah Eksekutif Telaga Biru Sdn. Bhd., Dr. Zahazan Mohamed, pembedahan untuk memperbaiki rupa paras boleh dilakukan sekiranya untuk tujuan perubatan bagi mengelakkan kecanggungan.

Misalnya pembedahan rekonstruktif yang dilakukan oleh pesakit kanser payu dara, pembedahan pada anak yang dilahirkan sumbing dan pembedahan untuk membuang jari tangan yang lebih daripada lima.

“Situasi yang dialami pesakit dianggap sebagai keadaan darurat dan pembedahan adalah penting untuk keseimbangan kehidupannya. Bagaimanapun, kita dilarang untuk mengubah sesuatu yang normal seperti memancungkan hidung yang tidak mancung dan memutihkan kulit yang sedia hitam. Dalam surah An-Nisa’ ayat 119 ada menyebut syaitan akan menghasut manusia untuk mengubah kejadian ciptaan Allah,” katanya.

Zahazan menasihatkan sesiapa yang ingin membuat pembedahan payu dara atas alasan payu dara mereka kecil akibat ketidakseimbangan hormon atau isteri yang ingin membesarkan payu daranya semata-mata ingin menjaga hubungan suami isteri supaya meminta nasihat doktor terlebih dahulu.

“Rujuk masalah kepada doktor Muslim terlebih dahulu. Adakah terdapat faktor yang boleh mendatangkan ketidakbahagiaan pada pesakit sehingga memerlukan rawatan. Dikhuatiri tidak ada sebarang kebaikan pada benda-benda yang melibatkan perubahan kepada ciptaan Allah,” katanya.

Sumber: Kosmo

Korang mesti tengok video ni. Pembedahan membesarkan payudara boleh membunuh anda!!!

Tags: payudara, gambar payudara, payudara sedap, payudara suami isteri, tengok payudara, tengok cerita lucah online, payudara senjata utama, cara main payudara isteri, cara pegang payudara, panduan main payudara, payudara mengandung, cara hisap payudara, langkah cegah barah payudara, payudara isteri, awek melayu payudara besar, hukum hisap payudara, hukum minum susu payudara isteri, urut payurada, payudara tegang, awek cun, gambar awek melayu comel, gambar awek melayu cun, awek sopan santun, isteri solehah, calon isteri yang baik, remaja bercumbu berkhalwat, wakaf bercumbu, tempat maksiat, sarang maksiat, melacur, pelacur murahan, tempat pelacur, cari pelacur yang murah, diperkosa jiran, perkosa anak, perkosa isteri, kawan perkosa, pembedahan membesarkan payudara, gambar payudara, celebriti hollywood payudara, payudara besar

>Rawat penyakit guna tanduk Seladang

>RAWATAN urut tradisional merupakan amalan turun-temurun di kebanyakan negara di Asia malah kemampuan teknik itu kini mulai diterima di negara Barat berikutan keberkesanannya yang diiktiraf sains perubatan moden.

Urutan juga merupakan satu daripada cabang perubatan cara Islam manakala segelintir masyarakat menganggapnya sebagai perubatan alternatif.

Secara amnya, ia sesuai bagi merawat apa juga penyakit, sama ada penyakit baru atau sudah lama dihidapi, yang ringan mahupun yang kronik.

Selain mengatasi masalah terseliuh, kebas atau membetulkan perjalanan darah, teknik urut turut dikaitkan dengan rawatan mengembalikan kesihatan dan tenaga seksual lelaki terutama bagi wanita selepas bersalin.

Bagaimanapun, urutan yang menggunakan tangan sepatutnya dilakukan oleh mereka yang mahir dan profesional kerana jika tidak mengikut prosedur, urutan boleh memudaratkan.

Namun, urutan menggunakan tangan sahaja tidak mencukupi kerana sentuhan itu kemungkinan kurang berkesan serta pesakit tidak merasa puas walaupun teknik yang digunakan betul.

Justeru, bagi seorang pengamal urutan tradisional dari Utara tanah air, Baharom Yunus berjaya mengenal pasti kaedah lebih berkesan bagi tujuan mengurut. Yunus yang mesra dikenali sebagai Pak Jang menjelaskan, penggunaan tanduk seladang betina serta beberapa peralatan lain.


Khasiat tanduk seladang

Pak Jang menambah, urutan menggunakan jari-jemari sahaja kurang praktikal berbanding penggunaan peralatan khas yang dibuat sendiri atau dibeli.

Katanya tanduk seladang betina yang diperoleh dari Indonesia digunakan dalam teknik urutannya yang dikajinya sejak 20 tahun lalu.

“Sebelum mengurut saya akan menggunakan jari-jemari yang bertindak seperti alat ‘pengimbas’ untuk mengenalpasti anggota badan yang mengalami masalah urat.

Selalunya bahagian yang mempunyai banyak benjolan merupakan kawasan yang perlu diberi perhatian.

“Peralatan seperti tanduk seladang betina yang dibentuk seperti sudu digunakan bagi memecahkan bahagian saluran tersumbat yang berpunca daripada darah beku, lemak dan angin dengan bantuan minyak khas.

“Selagi terdapat permukaan tidak rata maka selagi itulah urutan dibuat. Apabila saluran bermasalah dirungkai dengan betul, aliran darah akan mengalir secara normal kembali,” katanya sambil mengurut seorang pelanggan menggunakan teknik tanduk seladang betina di Pondok Rawatan Nusantara (PRN) di Sungai Petani, Kedah.

Namun, bagi mereka yang tidak mahir dengan teknik berkenaan, dia menyarankan agar tidak sesekali mencubanya kerana khuatir boleh memudaratkan pesakit.

Paling penting katanya, urutan mesti sesuai dengan kaedah, tempat, kemampuan serta sensitif pada bahagian yang tidak boleh diurut.

Jelas lelaki yang kini menjangkau usia 63 tahun itu, teknik urutan yang diamalkannya seakan-akan terapi guasa dari China tetapi ia tidak terlalu ekstrem sehingga boleh meninggalkan garisan merah pada tubuh pesakit.

“Bagaimanapun, bahagian paling sakit dalam teknik ini apabila saluran darah tersumbat ditekan, tetapi kesannya selepas itu memang tidak sakit malah ada pesakit yang dipimpin sebelum rawatan mampu berjalan sendiri selepas diurut,” katanya.

Akuinya, setakat hari ini teknik berkenaan hanya boleh didapati di PRN sahaja malah dia menggunakan kira-kira 15 peralatan mengurut lain mengikut kesesuaian pesakit.

Antaranya, batu marmar yang dicanai khas, tanduk kerbau, tanduk seladang jantan, rotan, batu sungai dan tumbang kambing.

“Urut sepatutnya dilihat sebagai satu perubatan pencegahan dan sepatutnya dilakukan secara kerap. Ia sangat baik mencegah penyakit daripada menjadi lebih teruk seperti migrain, strok, lemah jantung, kebas, sengal-sengal selain bertujuan penjagaan kesihatan,” katanya.

Urut auta

Tegas Pak Jang, urutan yang dipraktik sejak sekian lama bukannya ‘auta’ kerana ia betul-betul teknik mengurut dan sentuhannya memang sampai ke urat malah mendapat pujian daripada pelanggan kerana teknik yang sememangnya berbeza dengan urutan dengan hanya menggunakan tangan.

Lebih menarik, Pak Jang yang sebelum ini pernah menderita penyakit jantung kronik mampu berulang-alik dari kediamannya di Permatang Pauh, Pulau Pinang ke PRN, Sungai Petani setiap hari kecuali Jumaat.

Sementara itu, bagi pengasas PRN, Roslan Mat Isa, 41, memberitahu, penggunaan kira-kira 15 peralatan mengurut itu lebih berkesan dan mampu menyembuh bahagian bermasalah secara terperinci.

“Kalau menggunakan tangan semata-mata, keupayaan mengurut adalah terbatas kerana kekuatan manusia ini bukanlah kuat sangat. Kalau nak tekan dengan jari sahaja memang tidak terasa dan jika terasa sekalipun mungkin sekejap sahaja lepas itu kembali tidak selesa,” ujarnya.

Bukan itu sahaja, di PRN mereka menggunakan pelbagai minyak bagi tujuan urutan. Antaranya, minyak kelapa dara, minyak bijan, minyak matahari, minyak zaitun dan minyak yang dimasak dengan ramuan sendiri.

Jelasnya, dengan bantuan Pak Jang serta tujuh orang tukang urut secara sambilan konsep urutan yang diperkenalkan PRN kini semakin berkembang dan diterima orang ramai kerana ia memberikan kepuasan maksimum.

Selain pendedahan ilmu urutan daripada Pak Jang, Roslan terlebih dahulu mengikuti kursus pelbagai jenis rawatan di Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda), pusat perubatan swasta serta beberapa tempat lagi.

“Sebelum khidmat Pak Jang di pondok rawatan ini, saya juga mempunyai alat mengurut sendiri. Bagaimanapun, dengan kemasukan Pak Jang ke sini menjadikan rawatan lebih kemas,” katanya yakin.

Seorang pelanggan, Harun Hussain memberitahu, walaupun pertama kali dirinya membuat rawatan urut di PRN, tubuhnya begitu segar malah masalah di bahagian bawah lututnya semakin pulih setelah diurut menggunakan tanduk seladang betina.

Memang apabila urat ditekan pada ketika itu terasa sedikit sakit, tetapi dalam tempoh beberapa minit kesakitan itu beransur hilang,” katanya.

“Tanduk seladang memang berbisa. Sampai boleh tembus betis tu!”


>Khatan wanita masih popular

>BAGI sebahagian besar masyarakat Islam di negara ini, mengkhatankan bayi perempuan dianggap sebagai satu tuntutan agama walaupun secara dasarnya ia bukan amalan yang wajib dilaksanakan.

Rata-ratanya percaya, bersunat boleh mempengaruhi kesihatan sepanjang hayat sama ada untuk lelaki mahupun wanita.

“Bersunat bagi wanita bertujuan untuk menjaga kebersihan selain daripada mengawasi kesihatan batin.

“Menurut petua orang-orang lama juga, berkhatan dapat memelihara diri daripada mendapat pelbagai penyakit.

“Ia juga merupakan satu cara untuk mendoakan zuriat menjadi perempuan yang baik dan solehah apabila dewasa nanti,” jelas pengamal perbidanan tradisional, Nikmah Suhaidi, 49, ketika ditemui Jurnal di rumahnya di pekan Dengkil, Selangor baru-baru ini.

Amalan dituntut

Mewarisi kepakaran turun-temurun daripada keluarga sebelah ibunya, wanita berketurunan Melayu Boyan ini sudah 18 tahun menyunatkan kaum Hawa.

“Selain bayi, saya juga menyunatkan wanita dewasa, sama ada wanita Melayu yang tidak pernah bersunat mahupun wanita yang baru memeluk Islam. Ada yang masih muda, ada juga yang sudah beranak-pinak,” ujarnya.

Menurut Nikmah, wanita mualaf memilih untuk berkhatan kerana mereka menganggap ia sebagai ritual pembersihan selain membuktikan kesediaan mereka untuk menjalani kehidupan sebagai wanita Islam.

“Ia bukan paksaan, tetapi amalan yang dituntut. Selain itu, saya juga percaya, berkhatan mampu memelihara gelora nafsu dan mengurangkan rangsangan berlebihan terhadap kaum Adam.

“Saya tidak pasti sama ada terdapat kajian yang jelas tentang sunat mampu mengawal nafsu berahi wanita.

“Namun, menurut pengalaman saya, sudah beberapa kali wanita dewasa yang dikhatankan mengakui lebih mudah mengendalikan rangsangan seksual mereka,” katanya yang pernah mengkhatankan beberapa orang pekerja seks sebelum ini.

Mengupas lebih lanjut kaedah berkhatan bagi perempuan, Nikmah memberitahu, lazimnya bayi perempuan disunatkan ketika masih kecil, seeloknya beberapa hari selepas dilahirkan.

Namun, ada juga ibu bapa yang memilih untuk menunggu hingga setahun sebelum mengkhatankan anak masing-masing.


Kerat 1.3 sentimeter

“Bersunat bagi perempuan ialah dengan memotong sebahagian muncung daging yang tersembul berdekatan saluran kemaluan wanita. Ia terletak di sebelah atas faraj yang kelihatan seakan-akan bonjolan.

“Bagi wanita dewasa, daging yang dipotong kira-kira setengah inci (1.3 sentimeter).

“Alat yang digunakan untuk memotong ialah mata pisau cukur yang dipotong empat untuk bayi dan gunting kecil untuk wanita dewasa,” ujarnya.

Selain itu, kelengkapan lain yang diperlukan dalam adat berkhatan ialah kain putih yang bersih, minyak gamat, kain kapas dan duit syiling lima sen.

“Kain putih biasanya akan disediakan sendiri oleh pihak yang ingin dikhatankan. Bagi bayi perempuan, kain yang diperlukan ialah sepanjang satu meter dan dua meter bagi wanita dewasa.

“Kain tersebut akan digunakan sebagai alas punggung selain untuk membungkus duit syiling sebagai pelapik mata pisau cukur bagi mengelak mata pisau menoreh tangan.

“Bagi wanita dewasa pula, selain dijadikan alas, kain putih juga digunakan untuk membungkus daging yang digunting sebelum ditanam,” tambahnya.

Sungguhpun masih mengekalkan berkhatan cara lama, Nikmah tidak pernah berkompromi tentang kebersihan. Setiap peralatan seperti kain, mata pisau dan gunting, akan dicuci bersih sebelum digunakan.

Malah, bekas bidan di klinik swasta ini juga tidak akan menggunakan peralatan yang sama untuk pelanggan berbeza.

“Kain, mata pisau dan gunting akan digunakan sekali saja. Ia akan dibungkus dan ditanam bersama daging yang dipotong tadi. Ini untuk mengelakkan jangkitan kuman dan komplikasi lain.

Tambah Nikmah, untuk memudahkan proses berkhatan, seelok-eloknya kita memulakan dengan selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

Tanpa sebarang suntikan bius atau ubat pelali, Nikmah melakukan tugasnya dengan berbekalkan ayat suci al-Quran selain selawat.

“Selesai berkhatan, saya akan memandikan mereka dengan air limau sambil membaca selawat, ia bertujuan untuk membersihkan diri dan menjauhi perkara tidak baik daripada berlaku,” ujarnya yang pernah mengkhatankan bayi yang baru lahir hinggalah wanita dewasa berusia 50 tahun.

Sumber: Kosmo

Nota Dahi: Sape (gurls) yang tak sunat lagi anda mesti tergolong dalam kategori bawah umur kan? Kehkehkeh…tak dapat bayangkan camne wanita sunat ni.

>Lelaki Taf Kerap Mimpi Basah?

>
SAYA berumur 28 tahun dan masih belum berkahwin. Saya ada beberapa masalah, ketika tidur saya sering bermimpi melakukan hubungan kelamin sehingga secara tidak sedar mengeluarkan air mani pekat yang terlalu banyak seperti orang yang melakukan onani. Perkara ini berlaku tidak menentu.

Saya juga terasa seperti ada gangguan di bahagian prostat serta urat di bahagian pinggang kiri sampai ke bahu kiri yang membuatkan saya kurang selesa. Bagaimanakah mengatasi masalah ini?

Insan Murung,
Kuala Lumpur

Mimpi basah yang mula muncul ketika lelaki memasuki alam akil baligh akan menjadi lebih ‘regular’ apabila sistem syahwat dan reproduktif lelaki itu menjadi mantap.

Apabila seseorang itu mula mengenali seksualiti dan tidak rasa terharu atau tertekan kepada apa yang berlaku, maka mimpi basah itu akan menjadi kurang dan tiada untuk jangka masa yang panjang dan lebih lagi jika dia sudah mula melakukan aktiviti onani untuk melepaskan perasaan syahwatnya.

Jadi, tidak hairan jika fenomena mimpi basah itu berkekalan sehingga sepanjang hayat selagi lelaki itu sihat dan mempunyai perasaan syahwat yang mudah bergelora dari semasa ke semasa. Anda pula mengalami mimpi basah dan mimpi basah itu berlaku hasil hubungan seksual dengan perempuan dalam mimpi anda.

Jika pernah melakukan hubungan seks, mimpi anda akan bertemakan senario begitu, hanya muka perempuan itu kurang jelas dan mengikut idola anda. Ini pun fenomena mimpi basah dan bukan sesuatu yang tidak normal.

Mengikut bapa psiko analisis, Sigmund Freud, mimpi itu ialah ekspresi perasaan yang terpendam. Jika anda mudah sangat mengalami mimpi bersetubuh, ini bermaksud anda memang berhajatkan untuk intim dengan perempuan tetapi anda pendamkan perasaan itu.

Maka apa yang berlaku ialah minda anda mula memainkan perasaan yang terpendam itu dalam mimpi. Sudah tentu klimaks yang berlaku ketika anda bersetubuh dalam mimpi membuatkan otot anda rasa kurang selesa kerana sebelum klimaks, berlaku otot berkenaan dalam keadaan tegang, padat dan mencengkam.

Jadi, kumpulan otot berkenaan mengalami perubahan ‘fatigue’ atau letih, maka terasa seperti kebas. Salur sperma anda juga akan mengalami tekanan akibat penyaluran air mani dan ketika ejakulasi, tekanan juga boleh berlaku di bahagian tundun dan pinggang.

Semuanya ini akibat tindak balas ejakulasi yang berlaku ketika anda dalam keadaan tidur. Saya cadangkan anda menjaga kesihatan anda dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Jangan merokok dan lakukan senaman berkala selain menjaga berat badan anda.

Dengan badan yang sihat dan cergas, sudah tentu tekanan kepada otot ketika anda mengalami mimpi basah akan berkurangan.

Mungkin juga dah sampai masanya untuk anda mencari jodoh, sekurang-kurangnya berinteraksi dengan kawan dan bersosial. Jika anda suka menonton video atau Internet porno atau baca cerita lucah, diharapkan supaya dapat dikurangkan atau hentikan tabiat itu.

Sumber: Harian Metro

Nota Dahi: Korang sume laki-laki yang taf ni pernah tak mimpi basah? Klu jawapan korang tu TAK memang kompom la korang tak cukup umur lagi nak baca entry ni. Klu korang nak tau, aku selalu gak mimpi basah ni…yela klu dah tengah syok-syok mimpi pasal Liyana Jasmay pakai legging tu mak aku pegi simbah air…memang basah la aku tiap pagi. Tu la tido macam kambing gurun isap dadah je. Kahkahkah…

p/s: Kenyataan diatas tiada kaitan dengan kereta kebal milik aku ye!

Gambar ni aku rembat dari bilik kebal pakcik Google. Sampai skang aku masih lagi tak dapat jawapan ape yang mamat ni mimpi sampai basah macam tu? Adakah menang lumba kuda? Adakah dia dapat jumpa Pakmela Anderson? Ataupun dia dapat hadiah Proton Inspira sebab menang Peraduan Kira Duit Syiling? Jom sama-sama kita cari jawapan. Zassss….”

“Klu gini gayanya memang betol-betol basah la mimpi die. Kehkehkeh…”