Blog Berita Ringkas

Just another WordPress.com site

>[Video] Troll A – Pelantar gas terbesar dalam sejarah

>Orait korang nampak kan gambar diatas ni? Ok sebenarnya ia merupakan pelantar gas yang terbesar pernah dibina dalam sejarah pembinaan. Kalau korang nak tahu pelantar ni hanya menghasilkan gas sahaja. Apa yang menariknya tentang Troll A ialah ia lebih tinggi dari Menara KLCC jika diletak atas tanah! Percaya tak?

Troll A dibina pada 1991 dan siap sepenuhnya pada 1996 oleh syarikat pembinaan dari Norway dan sekarang ia dipegang oleh syarikat minyak Statoil. Jumlah ketinggian pelantar gas ni adalah 472 meter (KLCC 451 meter) atau lebih kurang 1500 kaki dan mempunyai berat 656,000 tan. Bayangkan!

Dalam keempat-empat kaki pelantar tersebut, ia mempunyai lift yang mengambil masa 9 minit untuk sampai ke bahagian paling bawah. Ketebalan kaki pelantar pula 1 meter untuk menampung jumlah tekanan yang sangat tinggi di dasar laut dan ombak yang kuat.

Sumber: Wikipedia







Sumber gambar: Aban Google

Berikut adalah video dokumentari yang aku sedut daripada youtube untuk tatapan korang semua. Video ni menerangkan secara terperinci bagaimana pelantar yang sebegitu besar ni boleh diletakkan ditengah lautan tu. Dasyat bukan teknologi zaman sekarang?

Nota Dahi: Member aku ada cakap, baru beberapa orang je orang Malaysia yang pernah sampai kat platform Troll A ni. Bukan senang nak bleh sampai sini der. Doakan aku bleh sampai kat sini gak nanti yerk. Hakhakhak…

4 responses to “>[Video] Troll A – Pelantar gas terbesar dalam sejarah

  1. Dawa January 22, 2011 at 12:30 pm

    >thanks for the info. nak layan video tu japgi. hehe

  2. Tuan-Belog January 23, 2011 at 3:34 am

    >@cik ciputyup mmg hebat…kagum btol tgk…

  3. Tuan-Belog January 23, 2011 at 3:34 am

    >@Dawawelcome…byk mklumat dlm video tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: